Každý týždeň vyhlasuje blog.cz tému, na základe ktorej je možné napísať článok. Po dlhšej dobe je to téma, ktorá má súvis s kráľovnou motoršportu, Formulou 1. Ba čo viac, dokáže narobiť z nudných pretekov pútavý závod, lotériu, z ktorej môže vyjsť víťazne ktokoľvek. Témou tohto týždňa je "búrka".
V dnešnej Formule 1 je hlavne na nových okruhoch seriálu vysoká pravdepodobnosť nudného závodu. Okruhy ako Imola či Magny Cours, kde sa ešte nedávno jazdilo, už nefigurujú v kalendári a môžeme byť radi aspoň za niektoré, hlavne európske okruhy, ktoré v seriáli ostali.
Keď ale závod poznačí dážď, všetko nadobudne nový rozmer. Zo závodu vopred odsúdeného k nude sa príchodom búrkových mračien a následne zrážok stáva lotéria, z ktorej môže vyjsť víťazne ktokoľvek. O tom, ako dokáže dážď zamiešať poradím sme sa presvedčili aj počas uplynulého víkendu pri Veľkej cene Belgicka. Viac TU.
Nemusí to byť búrka, ktorá otočí jazdné podmienky o 180 stupňov. Stačí malá prehánka a skrotiť vyše 700 konských síl pod kapotou monopostu sa stáva umením. Pri dnešnom zákaze trakčnej kontroly je to o to ťažšie. Chyby urobia aj majstri sveta.
Kimi Raikkonen tesne pred koncom VC Belgicka 2008.
Keď štart prebieha za mokrých podmienok, monoposty už štartujú s pneumatikami prispôsobenými do týchto podmienok. Používajú sa tzv. intermediálky do prechodných podmienok, pneumatiky do dažďa, a do extrémneho počasia sa používajú tzv. monzúnky, teda pneumatiky s najväčším drážkovaním za účelom čo najväčšej stability na takejto trati. Iné je to, ak sa podmienky na trati zmenia počas pretekov. Vtedy začína pravá lotéria. Jazdci na pneumatikách do sucha zamieria do boxov po pneumatiky inej špecifikácie.
Opäť sa vrátime k modelovému príkladu z VC Belgicka 2008. O tom, ako sa dajú v poslednom kole získať cenné pozície vďaka dobre načasovanej výmene pneumatík vás presvedčí Fernando Alonso.
A nejedná sa len o preteky. Aj v kvalifikácii sa už veľa skúsených jazdcov a favoritov na pole position presvedčilo, že vyčkávať do posledných minút so slovami "žiadny problém, to dám" sa nemusí vždy vyplatiť. Vďaka dažďu v kvalifikácii na VC Talianska 2008 získal svoju prvú pole position v kariére a následne prvé víťazstvo ešte vo farbách tímu Toro Rosso Nemec Sebastian Vettel.
Samozrejme, príklady sú z relatívne nedávnych čias. Po minulé roky to však nebolo nič iné. Stále platí rovnaké pravidlo: Vyhrá ten najlepší!