MP4-23. Majstrovský monopost tímu Vodafone McLaren Mercedes zo sezóny 2008. Azda najdrahší monopost v histórii F1. Koľko stoja jednotlivé komponenty?
Najlacnejšie sú titánové skrutky za 10 € a najdrahší je podvozok. Ten vyjde až na 249 000 €. Pred sezónou pracovalo na monoposte 1 500 inžinierov a technikov a len v aerodynamickom tuneli bol 300 hodín.
Pneumatiky
Sú zadarmo
Výrobca Bridgestone tímu dodá približne 5-tisíc kusov na sezónu. Jeden kus má hodnotu až tisíc eur.
Brzdy
19 500 €
Vyrobené špeciálnou technológiou z uhlíkových komponentov (vydržia teplotu 2 500 °C). Spotreba: 200 doštičiek a 400 obložení za rok.
Sedadlo
13 200 €
Konštruktéri ho zhotovujú jazdcovi presne na mieru. Je odolné proti prasknutiu, šesťbodové bezpečnostné pásy sa používajú aj v stíhačkách.
Volant
30 300 €
Má mnoho funkcií (viac ako 20 tlačidiel, 6 prevodov rýchlosti), mechanici ho menia po každých druhých pretekoch.
Motor
200 000 €
6 000 súčiastok, 80 hodín vylaďovania.
Podvozok
249 000 €
Vysokobezpečný, zhotovený z uhlíkových vláken. Hmotnosť od 35 do 40 kg, je takmer nezničiteľný.
Spätné zrkadlo
1 500 €
Malé, ale vzácne. Za malú reklamnú plôšku zaplatí sponzor, v tomto prípade Johnnie Walker, milión eur za sezónu!
Kapotáž
101 000 €
Je z uhlíkového vlákna spečeného v špeciálnej peci. Všetky časti kapotáže sú lakované striebornou farbou a sú vysokoleštené.
Závesy kolies
50 500 €
Musia vydržať trojtonové zaťaženie. Kevlarové vlákna zabraňujú odlomeniu kolies.
Predné krídlo
35 000€
Na jednu sezónu sa navrhne až 100 verzíí. Do výroby sa dostane nanajvýš každá piata.
Prilba
7 000 €
Je to paradoxné, ale je to neoddeliteľná súčasť monopostu. Lewis Hamilton ich za rok spotrebuje pätnásť. Nejde pritom o sériovú výrobu, ale poctivú - priam umeleckú.