Úvaha: Prečo sa v F1 málo predbieha?


Formula 1. Kráľovná motoršportu. Od svojho založenia v roku 1950 je to miesto, kde sa stretávajú najlepší jazdci, inžinieri, stratégovia a najšpičkovejšia technika.

V súčasnej dobe sa ozývajú stále silnejšie hlasy, prečo sa v samotnej kráľovnej motoršportu tak málo predbieha. Je to ale pravda? Predbiehalo sa niekedy viac? Ide tu naozaj čiste o to?

V roku 2007 bola zostavená skupina ľudí, ktorí mali problém s prediehaním vyriešiť. Zdalo sa, že na vine je dizajn vtedajších monopostov, ktoré získavajú prítlak vďaka rôznym aerodynamickým riešeniam. V posledných rokoch sa za účelom nahnania cenných desatiniek dokonca začali používať dosť extravagantné pomôcky a krídelká, ktoré mali autám dodať cenné desatinky.

Tomu mal byť od sezóny 2009 koniec, monopostom bol odobraný prítlak a zakázali sa pomocné krídelká. Ak totiž jazdia dvaja jazdci tesne za sebou, ten druhý je z technického hľadiska v nevýhode. To je jednoduchá fyzika. Aerodynamická efektivita monopostu jazdiaceho za iným sa takto stráca. Za účelom zamedzenia tomuto problému sa vývojová skupina rozhodla kompletne prestavať technické regule Formuly 1. Najvýraznejšie zmeny sa dotkli zadného prítlačného krídla, ktoré sa zmenšilo a zvýšilo za účelom odvádzania vzduchu vyššie a tým, aspoň teoreticky, sa mali zmenšiť turbulencie za vozidlami, čím to mali mať ľahšie jazdci pri jazde za inými autami.

Druhou výraznou zmenou bolo rozšírenie a zníženie predného krídla ako istá náhrada prítlaku, o ktorý sa prišlo skrátením zadného prítlačného krídla. Samozrejme, tieto dve veľké zmeny sa potom odrazili na koncepcii celého monopostu, tímy preto začali so stavbou svojho nového auta úplne od nuly.

Prišla Veľká cena Austrálie sezóny 2009, ktorá bola napínavá, vynikajúca, avšak veľa divákov si kládlo a doteraz kladie otázku: Stálo to za to?

Treba uznať, že všetci sme boli pri sledovaní tréningu na VC Austrálie zhrození, keď sme nové monoposty prvýktát uvideli v priamom prenose na trati. Teraz však už tieto pocity nemáme. Zvykli sme si? Dá sa na niečo také vôbec zvyknúť?

Treba však pripomenúť, že atraktivite závodov sezóny 2009 aspoň trochu pridalo zavedenie systému KERS, ktorý v celej sezóne používali tímy Ferrari a McLaren, príležitostne ho nasadili aj Renault či BMW.

Píše sa rok 2010 a do platnosti vstupuje pravidlo o zákaze tankovania počas závodu a pravidlo o zúžení predných pneumatík. Nastáva však neželaný efekt. Jazdci sa sťažujú, že predbiehať sa nedá.

Michael Schumacher: "Naše auto má problém, keď jazdí za iným. Je aerodynamicky veľmi citlivé a pre nás je takmer nemožné predbehnúť iných pilotov. Zažíva to aj Nico."

Spomínate si na podobné vyjadrenia pilotov z rokov pred sezónou 2009? Kde bol potom problém? Stálo naozaj za to spraviť z najkrajších a najšpičkovejších pretekárskych áut na svete tieto "pojazdné škatule" s obmedzenými otáčkami a zmrazeným vývojom motora?

Ľudia, ktorí sa sťažujú na slabú show v súčasnej F1 majú čiastočne pravdu, predbiehanie však nikdy nebolo prioritou Formuly 1.

"Formula 1 asi nie je najlepší šport na sledovanie predbiehania. Je o technológiách, precíznej jazde a o tom mať všetko pod kontrolou v garáži, na trati i v továrni. Bavíme sa o možno menej než milimetrových rozdieloch medzi autami a motormi. Ak chcete vidieť predbiehanie, ste na zlej adrese. Tu je to o monitorovaní tých najrýchlejších áut na svete a jazdcoch, ktorí si užívajú pretekanie a riskujú svoje životy kvôli dobrej show. " hovorí Fernando Alonso.

Nech už je to akokoľvek, na vine sú podľa istej skupiny ľudí trate. Táto možnosť sa zdá byť najreálnejšia. Od roku 2007 pribudlo do kalendára Formuly 1 veľa zaujímavých miest, ako napríklad mestský okruh vo Valencii, okruh Yas Marina v Abú Zabí, jazdila sa prvá nočná veľká cena v Singapure roku 2008. Všetko sú to luxusné miesta s obrovským investorským zázemím, avšak okruhy samotné sú pretechnizované a nedá sa na nich predbiehať.

V tejto sezóne nás čaká ďalší "prepadák", VC Kórey. Ďalší okruh, ktorý ešte ani nie je dostavaný, už figuruje v kalendári podujatí.

Formula 1 sa dostala už prakticky všade. Veľa miest je ale len z čisto komerčného hľadiska. Zaujíma Čínu či Kóreu Formula 1? Naozaj je potrebné pretekať tam, kde je len mizivé fanúšikovské zázemie a Európania, ktorí F1 sledujú, majú problém sa na preteky dostať, pretože celý koncern sa presúva do Ázie?

Áno, nie je vôbec na škodu mať v kalendári zopár ozaj vzrušujúcich miest, avšak, čo je smutné, je to všetko na úkor dobrých tratí, kde sa rok za rokom konajú fantastické preteky. Závody, ktoré nikdy nesklamú. Kalendár kvôli novým tratiam opustil na sezónu 2009 kanadský Montreal, nejazdí sa v USA, o závody F1 tak prišla celá Severná Amerika; o vstup do kalendára usiluje Rím - zostáva nám len dúfať, že to nebude na úkor Monzy. Nejazdí sa na jednom z najlepších okruhov na svete - na Imole. Svoje snahy o vstup do kalendára F1 potvrdilo aj Sydney, ktoré by mohlo nahradiť ďalší nenahraditeľný okruh - Melbourne.

Bernie Ecclestone sa prednedávnom vyjadril, že v budúcnosti sa bude jazdiť aj v New Yorku! Sú Newyorčania zvedaví na Formulu 1?!


Zostáva nám len dúfať, že zvíťazí zdravý rozum a skúsenosti a v budúcnosti sa opäť dočkáme pretekov na klasických, starých dobrých okruhoch. Čo nám však už asi nikto nevráti, je dizajn monopostov z minulých rokov.