Tímy urýchľujú prestavbu svojich monopostov


Formula 1 chcela a potrebovala šetriť, ale dvojité difúzory zasadili všetkým snahám o úspory veľkú ranu. Popredné tímy, ako je Ferrari, Renault, Red Bull Racing, McLaren či BMW Sauber, teraz musia vynaložiť nemalé finančné prostriedky, aby vyvinuli riešenia difúzorov, ktoré dnes s definitívnou platnosťou legalizoval Odvolací súd FIA.


"Bohužiaľ, toto rozhodnutie nás núti zasiahnuť do základných oblastí designu vozidla, aby sme mohli súperiť na rovnakej úrovni s niektorými tímami, čo sa technických regulí týka. A to bude stáť peniaze a čas. Teraz zdvojnásobíme svoje úsilie, aby sa tím vrátil na najvyššiu úroveň konkurencieschopnosť, "uviedol šéf tímu Ferrari Stefano Domenicali.

Svoj monopost musí prekopať i Red Bull Racing, ktorý doteraz predstavoval pre tímy s dvojitými difúzormi najväčšiu konkurenciu.

"Na novom riešení pracujeme naplno. Akonáhle bol verdikt oficiálny, Adrian Newem okamžite zrušil svoj let do Šanghaja a zostane v továrni. Ak pôjde všetko podľa plánu, 'nový' monopost budeme mať pripravený pre Monako," povedal poradca Red Bullu Helmut Marko .

Právnici tímov, ktoré sa odvolali proti difúzorom Brawn GP, Toyoty a Williams, argumentovali u súdu okrem iného tým, že FIA v minulosti ich verziu dvojitých difúzorov označila ako nelegálne.

"Nie je to tak, že by Renaultu ušiel vlak, ako uviedol Brawn, bolo to pretože FIA povedala, že to nie je legálne. V tú dobu sme tento difúzor opustili," povedal právny zástupca Renaultu Andrew Ford u odvolacieho súdu. Francúzsky tím má však pripravený prototyp dvojitého difúzora, ktorý možno bude schopný nasadiť už v Číne.

V minulosti však zamietavé stanovisko od FIA k dvojitému difúzoru zastával aj Red Bull.

"Štve nás skutočnosť, že sme Whitinga požiadali o vyjadrenie k takémuto riešeniu difúzora a on nám povedal, že je to nelegálne. Preto sme v takomto dizajne nepokračovali, aj keď mal tím podobné nápady," povedal Helmut Marko.

"Mám obavy, aký to bude mať vplyv na rýchlosť v zákrutách. Predpokladám, že čoskoro nastanú problémy, pretože vozidlá budú jazdiť veľmi rýchlo. Navyše turbulencie vytvárané dvojitým difúzorom znovu sťažia predbiehanie. Takže je to proti duchu pravidiel, na ktorých sme sa zhodli v pracovných skupinách. "

Ross Brawn už v jednom z predchádzajúcich rozhovorov prezradil, že presvedčiť FIA o legálnosti dvojitého difúzora bola otázka správnej argumentácie. Brawn nechcel uviesť, čím konkrétne jeho tím presvedčil FIA o legálnosti svojho riešenia, ostatné tímy na to vraj musia prísť samy.

Dvojité difúzory idú proti duchu tohtoročných pravidiel aj podľa šéfa BMW Sauber Maria Theissena: "Toto rozhodnutie Medzinárodného odvolacieho súdu akceptujeme. Toto rozhodnutie znamená, že teraz máme jasno v aplikácii regulí. Avšak, takto nedosiahneme zníženie prítlaku a rýchlosti v zákrutách, ako bolo zámerom Pracovnej skupiny pre predbiehanie, keď pracovala na nových pravidlách. Toto rozhodnutie zároveň znamená, že sedem tímov bude musieť investovať obrovské prostriedky do potrebných zmien svojich monopostov. "