Monza - premeny zadných spojlerov


Najrýchlejší okruh v seráli, Monza, si vyžaduje najnižší prítlak, všetky tímy pre tento závod jednorázovo upravujú aerodynamiku svojich monopostov. Ukážeme si zmeny na zadných spojleroch v BMW, McLarene a Brawne.

BMW

Hoci na Monzu nepriviezli tak extrémne riešenie minimalizujúce aerodynamický odpor ako v minulosti, BMW Sauber nepochybne patril k tým tímom, ktoré nasadili ukážkové zadné krídlo generujúce nízky prítlak.

Z obrázku je vidieť, ako sa vyvíjala závodná verzia v posledných troch pretekoch od Valencie, kde
BMW využívalo aj prídavné centrálne krídelko (1). Oproti Monze ubudol výrez v bočnej časti, čo vylepšuje priechod vzduchu a umožňuje dosiahnuť vyššie rýchlosti (2). Hlavný profil aj klapka už nie sú tak hlboké ako v Belgicku (3).



McLaren
Strieborní pre Veľkú cenu Talianska upravili zadné krídlo, aj keď nie tak extrémne ako vyššie uvedené BMW. Bočnice sú pobdobné ako u Renaultu, na rozdiel od neho (a väčšiny ostatných) McLaren si v nich ponechal rebrovania (3 otvory) aj pre tunajší závod.

Na obrázkoch vidíte, akú verziu nasadzovali pre posledné 3 preteky. V jednom z daždivých tréningov v Belgicku McLaren testoval viac zakrivenú verziu krídla, ktorú ale zatiaľ v pretekoch nepoužil.


BrawnGP

Brawn už do Spa priviezol nové zadné krídlo so systémom pre zmenu polohy oboch profilov súčasne. Na Monze bol znížený uhol náklonu oboch profilov.

Barrichello (nielen v Monze) údajne volil nižší aerodynamický prítlak, čo by mohlo vysvetliť to, že na rýchlych tratiach poráža Buttona.