S príchodom nových pravidiel do formuly 1 sa rozšíril aj počet činností, ktoré musia piloti počas jazdy zvládať. Osobitnú pozornosť jazdcov si tento rok vyžaduje systémy na rekuperáciu kinetickej energie a nastaviteľné predné prítlačné krídla. Nové funkcie pribudli aj pre výjazd Safety caru. Poďme sa teda pozrieť, ako sa tieto zmeny prejavili na volante vozidla F1.
Volanty svojich jazdcov nám ukázal tím BMW Sauber. Nick Heidfeld a Robert Kubica sadaju do monopostu F1.09, ich volanty však nie sú identické. Na obrázkoch sú zachytené vo verziách, ktoré jazdci použili pri testoch v Jereze. Najzaujímavejšie je zrejme tlačidlo KERS (č. 7), ktoré má Heidfeld na oboch stranách volantu v spodnej časti, zatiaľ čo Robert Kubica má len jedno vľavo hore.
Robert Kubica (čierny volant) Displeje 1) Informácie od FIA/vedenia závodu 2) Kontrolky pre radenie rýchlostných stupňov 3) Viacúčelový displej (napr. zaradená rýchlosť) | Nick Heidfeld (modrý volant) Displeje 1) Informácie od FIA/vedenia závodu 2) Kontrolky pre radenie rýchlostných stupňov 3) Viacúčelový displej (napr. zaradená rýchlosť) |
Tlačidlá 4) N = neutrál 5) W = aktivácia predného krídla 6) Viacúčelové tlačidlo 7) Aktivácia KERS 8) - = posun v predvoľbách dolu 9) + = posun v predvoľbách hore 10) Ack = tlačidlo pre potvrdenie 11) PL = obmedzovač rýchlosti pre boxovú uličku 12) Voľné tlačidlo (náhradné) 13) Vysielačka 14) Box = zastávka v boxoch 15) BP = spojka 16) SC = mód pre výjazd Safety caru | Tlačidlá 4) N = neutrál 5) W = aktivácia predného krídla 6) Viacúčelové tlačidlo 7) Aktivácia KERS 8) - = posun v predvoľbách dolu 9) + = posun v predvoľbách hore 10) Ack = tlačidlo pre potvrdenie 11) PL = obmedzovač rýchlosti pre boxovú uličku 12) BB = rozloženie brzdnej síly 13) Vysielačka 14) Box = zastávka v boxoch 15) SC = mód pro výjazd Safety caru 16) D = prísun nápoja 17) Pr = vyznačenie problému v zaznamenávaných dátach |
Prepínače 17 až 19) Nastavenie diferenciálu 20) Tempomat pre testy 21) Prepínač (napr. medzi KERS, predným krídlom, otáčkami motoru) 22) Přispôsobenie auta pneumatikám 23) Nastavenie predného krídla 24) Nastavenie pedálov 25) Nastavenie palivovej zmesi | Prepínače 18 až 20) Nastavenie diferenciálu 21) Informácie pre mechanikov v boxoch 22) Prepínač (napr. medzi KERS, predným krídlom, otáčkami motoru) 23) Přispôsobenie auta pneumatikám 24) Nastavení předního křídla 25) Nastavenie pedálov 26) Nastavenie palivovej zmesi |
Pákové ovládače 26) Radenie rýchlostí hore 27) Radenie rýchlostí dole 28) Spojka | Pákové ovladače 27) Radenie rýchlostí hore 28) Radenie rýchlostí dole 29) Spojka |
Pre účely porovnania volant Nicka Heidfelda z roku 2008 (monopost F1.08):
Displej
1) Informácie od FIA / vedenia závodu
Tlačidlá
2) N = neutrál
3) D = prísun nápoja
4) Pr = vyznačenie problému v zaznamenaných dátach
5) Diag X = deaktivácia senzorov
6) BB = rozloženie brzdnej sily
7) Ack = tlačidlo pre potvrdenie
8) Box = zastávka v boxoch
9) BP = nastavenie záberu spojky
10) Diag Y = deaktivácia senzorov
11) R = vysielačka
12) BO = boost - zvýšenie výkonu
13) PL = obmedzovač rýchlosti pre boxovou uličku
Prepínače
14 až 16) Nastavenie diferenciálu
17) Tempomat pre testy
18) RPM = otáčky motora
19) Prispôsobenie vozidla pneumatikám
20) Spojka
21) Nastavenie palivovej zmesi
22) Nastavenie pedálov
Pákové ovládače
23) Radenie rýchlostí nadol
24) Radenie rýchlostí hore
25) Spojka
1) Informácie od FIA / vedenia závodu
Tlačidlá
2) N = neutrál
3) D = prísun nápoja
4) Pr = vyznačenie problému v zaznamenaných dátach
5) Diag X = deaktivácia senzorov
6) BB = rozloženie brzdnej sily
7) Ack = tlačidlo pre potvrdenie
8) Box = zastávka v boxoch
9) BP = nastavenie záberu spojky
10) Diag Y = deaktivácia senzorov
11) R = vysielačka
12) BO = boost - zvýšenie výkonu
13) PL = obmedzovač rýchlosti pre boxovou uličku
Prepínače
14 až 16) Nastavenie diferenciálu
17) Tempomat pre testy
18) RPM = otáčky motora
19) Prispôsobenie vozidla pneumatikám
20) Spojka
21) Nastavenie palivovej zmesi
22) Nastavenie pedálov
Pákové ovládače
23) Radenie rýchlostí nadol
24) Radenie rýchlostí hore
25) Spojka