Volant monopostu F1.09


S príchodom nových pravidiel do formuly 1 sa rozšíril aj počet činností, ktoré musia piloti počas jazdy zvládať. Osobitnú pozornosť jazdcov si tento rok vyžaduje systémy na rekuperáciu kinetickej energie a nastaviteľné predné prítlačné krídla. Nové funkcie pribudli aj pre výjazd Safety caru. Poďme sa teda pozrieť, ako sa tieto zmeny prejavili na volante vozidla F1.

Volanty svojich jazdcov nám ukázal tím BMW Sauber. Nick Heidfeld a Robert Kubica sadaju do monopostu F1.09, ich volanty však nie sú identické. Na obrázkoch sú zachytené vo verziách, ktoré jazdci použili pri testoch v Jereze. Najzaujímavejšie je zrejme tlačidlo KERS (č. 7), ktoré má Heidfeld na oboch stranách volantu v spodnej časti, zatiaľ čo Robert Kubica má len jedno vľavo hore.

Robert Kubica (čierny volant)
Displeje

1) Informácie od FIA/vedenia závodu
2) Kontrolky pre radenie rýchlostných stupňov
3) Viacúčelový displej (napr. zaradená rýchlosť)
Nick Heidfeld (modrý volant)
Displeje

1) Informácie od FIA/vedenia závodu
2) Kontrolky pre radenie rýchlostných stupňov
3) Viacúčelový displej (napr. zaradená rýchlosť)
Tlačidlá
4) N = neutrál
5) W = aktivácia predného krídla
6) Viacúčelové tlačidlo
7) Aktivácia KERS
8) - = posun v predvoľbách dolu
9) + = posun v predvoľbách hore
10) Ack = tlačidlo pre potvrdenie
11) PL = obmedzovač rýchlosti pre boxovú uličku
12) Voľné tlačidlo (náhradné)
13) Vysielačka
14) Box = zastávka v boxoch
15) BP = spojka
16) SC = mód pre výjazd Safety caru


Tlačidlá

4) N = neutrál
5) W = aktivácia predného krídla
6) Viacúčelové tlačidlo
7) Aktivácia KERS
8) - = posun v predvoľbách dolu
9) + = posun v predvoľbách hore
10) Ack = tlačidlo pre potvrdenie
11) PL = obmedzovač rýchlosti pre boxovú uličku
12) BB = rozloženie brzdnej síly
13) Vysielačka
14) Box = zastávka v boxoch
15) SC = mód pro výjazd Safety caru
16) D = prísun nápoja
17) Pr = vyznačenie problému v zaznamenávaných dátach
Prepínače
17 až 19) Nastavenie diferenciálu
20) Tempomat pre testy
21) Prepínač (napr. medzi KERS, predným krídlom, otáčkami motoru)
22) Přispôsobenie auta pneumatikám
23) Nastavenie predného krídla
24) Nastavenie pedálov
25) Nastavenie palivovej zmesi
Prepínače
18 až 20) Nastavenie diferenciálu
21) Informácie pre mechanikov v boxoch
22) Prepínač (napr. medzi KERS, predným krídlom, otáčkami motoru)
23) Přispôsobenie auta pneumatikám
24) Nastavení předního křídla
25) Nastavenie pedálov
26) Nastavenie palivovej zmesi
Pákové ovládače
26) Radenie rýchlostí hore
27) Radenie rýchlostí dole
28) Spojka
Pákové ovladače
27) Radenie rýchlostí hore
28) Radenie rýchlostí dole
29) Spojka


Pre účely porovnania volant Nicka Heidfelda z roku 2008 (monopost F1.08):


Displej
1) Informácie od FIA / vedenia závodu

Tlačidlá
2) N = neutrál
3) D = prísun nápoja
4) Pr = vyznačenie problému v zaznamenaných dátach
5) Diag X = deaktivácia senzorov
6) BB = rozloženie brzdnej sily
7) Ack = tlačidlo pre potvrdenie
8) Box = zastávka v boxoch
9) BP = nastavenie záberu spojky
10) Diag Y = deaktivácia senzorov
11) R = vysielačka
12) BO = boost - zvýšenie výkonu
13) PL = obmedzovač rýchlosti pre boxovou uličku

Prepínače

14 až 16) Nastavenie diferenciálu
17) Tempomat pre testy
18) RPM = otáčky motora
19) Prispôsobenie vozidla pneumatikám
20) Spojka
21) Nastavenie palivovej zmesi
22) Nastavenie pedálov

Pákové ovládače
23) Radenie rýchlostí nadol
24) Radenie rýchlostí hore
25) Spojka