Otec turbo motorov podľahol rakovine pľúc


Ešte v lete 2008 sa tešil Jean Sage výbornému zdravotnému stavu a počas návštevy podujatia Ennstal Classic rozprával o starých dobrých časoch. Ak neviete o koho ide, tak vedzte, že práve on priviedol v roku 1977 Formulu 1 z pozície šéfa tímu Renault do éry turbomotorov. Žlté auto vtedy prezývali "čajová kanvica", pretože z jeho motorov sa pravidelne dymilo a jedna porucha striedala druhú.

Jean Sage sa ale nevzdával. Projektu turbo motora veril a postupom času začali bojovať nové motory o víťazstvá. O prvý triumf sa postaral jeho priateľ Jean-Pierre Jabouille. Po vzore Renaultu sa potom na turbo motory preorientovali všetky veľké stajne.

"Na papieri to bolo jasné. Mali sme viac konských síl ako klasické motory. Absolvovali sme množstvo testov. Najprv s dvojlitrovým motorom, neskôr s 1,5-litrovým agregátom. Pomáhali nám ľudia z Elfu, ktorí dokonca zaplatili prvé motory z vlastného vrecka," zaspomínal si pred rokom Sage.

"Vedenie Renaultu najprv našim projektom nadšené nebolo. V úvode sme na tom pracovali tajne. Keď sa ale objavili prvé nádejné výsledky, tak sme ich požiadali o schválenie. Vedeli sme, že vývojová práca so sebou prinesie i nápravu spoľahlivostných problémov."

Po odchode z Renaultu v roku 1985 pracoval Sage ako historik pre preteky a technický komisár pretekov veteránov.
Celá kariéra Francúza sa pritom zrodila veľmi náhodne. V roku 1959 naskočil na poslednú chvíľu do auta v rámci Mont Blanc rely ako spolujazdec, pretože pôvodne nominovaný pilot dostal "strach zo smrti". Od roku 1959 do roku 1961 pracoval ako novinár, potom začal kariéru aktívneho pretekára. Začínal ako spolujazdec, počas ťažkej nehody na rely Korzika ale utrpel ťažké zranenia. Ako už bolo v úvode spomenuté, v 70-tych rokoch presedlal na funkcionársku dráhu a s Renaultom dosahoval veľké úspechy.

Od roku 2008 zvádzal Sage neľútostný boj s rakovinou pľúc. Aj napriek zdravotným problémom absolvoval minulý rok 1200 km dlhú cestu so svojim milovaným autom Talbot z roku 1939. Doviezol sa na ňom do Gröbmingu a svoju cestu zdôvodnil s úsmevom: "Chcel som vidieť kamaráta Helmuta Zwickla." Už vtedy ale vedel, že ide o poslednú podobnú cestu a počas rozlúčky s Zwiklom povedal: "Je mi ľúto, ale viackrát sa už neuvidíme." Táto veta sa bohužiaľ stala realitou, Jean Sage podľahol rakovine 8. októbra 2009.


http://www.f1.sk/obrazky/26/26561.jpg